Outlook vs Nieuwsbriefsoftware

Versturen van nieuwsbrieven kan op diverse manieren. Echter er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als bedrijf.

De vraag is waarom outlook?
Het is snel op te zetten en te versturen. Maar daarna ontstaan de uitdagingen.

Graag wil ik het verschil aangeven waarom het beter is om met nieuwsbrief software aan de gaan te gaan.  Of uitbesteden kan natuurlijk ook.
Naast het versturen van een nieuwsbrief wilt u natuurlijk ook weten hoeveel mensen uw nieuwsbrief hebben gelezen. Of welk artikel is nu het meest gelezen. Deze vragen zijn tot op detailniveau meetbaar met een nieuwsbrief programma.
Verstuurd u het met Outlook dan weet je niets, geen beeld wie het heeft gelezen en welk artikel nu meest interessant is.

Een nog veel belangrijker punt is Spam. Wat mag wel en wat mag niet. De volgende tekst welke op Spamklacht.nl is te vinden geeft een korte uitleg:

Wettelijke eisen voor het verzenden van elektronische berichten
  1. de ontvanger moet toestemming hebben gegeven
  2. de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn
  3. de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen prijs meer stelt op ontvangst van deze berichten
1A. Voorafgaande toestemming vragen
Voordat u ongevraagde berichten mag versturen moet de ontvanger u vrij of specifiek en geïnformeerd toestemming geven. Vrij betekent bijvoorbeeld dat de ontvanger zelf kenbaar heeft gemaakt toestemming te geven. Een bepaling in de algemene voorwaarden informeert de ontvanger niet over 'waar hij toestemming voor geeft'. Vage beschrijvingen zoals 'u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en (geselecteerde) partners' zijn niet specifiek.
Er moet duidelijk zijn waarvoor de ontvanger specifiek toestemming geeft.
U moet altijd kunnen aantonen dat u voorafgaande toestemming van de ontvanger heeft gekregen. Bepaalt u zelf hoe u dit invult.

1B. Adresbestanden gebruiken
U kunt adresbestanden alleen gebruiken wanneer u, de verzender, vooraf toestemming heeft gekregen om naar deze adressen (of telefoonnummers) elektronische berichten te versturen. Indien u geen bestaande klantrelatie heeft of geen voorafgaande toestemming kunt tonen, kunt u een adresbestand niet gebruiken.
U moet u goed laten voorlichten over de risico’s van het gebruik van een adresbestand van een ander. Vaak is dat niet legaal.


2. Werkelijke identiteit verzender noemen
U moet als verzender in elk verzonden elektronisch bericht uw werkelijke identiteit vermelden. Het gebruik van een alias of pseudoniem is niet toegestaan.

3. Afmeldmogelijkheid bieden
In ieder verzonden bericht moet de mogelijkheid staan tot afmelden. Ook al heeft de ontvanger eerder toestemming gegeven, U moet ontvangers deze mogelijkheid kosteloos en op gemakkelijke wijze aanbieden. Een uitgebreide vragenlijst voordat de afmelding rond is, is dus niet gemakkelijk.