De Autobranche is veranderd, we zien steeds minder klanten in de showroom en de werkplaats. Mensen stellen het onderhoud uit, wachten met grote uitgaven aan de auto. Maar is dat nu wel verstandig?
Wat we nu veel zien is dat er veel berichten geplaatst worden om een werkplaats afspraak te maken voor een beurt, APK keuring, Winterbanden wissel etc. Maar wie heeft er nu gecommuniceerd dat APK geen onderhoud is naar zijn of haar klanten?
Laatst sprak ik iemand op een feestje, de persoon had zijn auto voor onderhoud naar een dealer gebracht. Ik vroeg en hoe rijdt de auto nu? Antwoord: ik merk geen verschil dus de volgende onderhoudsbeurt kan ik wel overslaan. Met mijn technische kennis heb ik even uitgelegd dat het niet verstandig is om dit te doen. U als dealer kunt deze kennis ook delen met uw klanten door dit te communiceren. Daar zijn verschillende tools voor. Denk aan onderdelen in de showroom leggen die door slecht onderhoud kapot zijn gegaan, nieuwsbrief versturen met daarin duidelijke uitleg over onderhoud "wat is dat" of als content op Social media. En uiteraard een combinatie van bovenstaande.
Maak het transparant leg uit waarom iets is. APK gratis bij onderhoud, ja leuk maar in hoeverre is het ook gratis en wat gebeurt er allemaal in een onderhoudsbeurt?
Maak een film van een beurt zodat de klant kan zien wat het is, plaats een webcam in de werkplaats.
Het plaatsen van allerlei berichten over acties, occasions etc. is leuk maar op dit moment is de klant heel ergens anders mee bezig. Speel daar op in. Creeer content die daar op aansluit